Poznáte to, chcete si na YouTube pustiť film alebo iné video a po chvíli na Vás vyskočia reklamy, ktoré Vás vytrhnú zo sledovania videa.
Služba YouTube je v bezplatnej verzii nielen plná reklám, ale taktiež ukladá užívateľské údaje o sledovaných videách, aby Vám na základe toho následne ponúkla ďalšie vhodné prehrávky.
Druhým variantom, ktorý YouTube ponúka, je verzia Premium, ktorá užívateľov od tohto nešváru dnešnej doby oslobodzuje. Navyše Vám dovolí, aby ste si súbory sťahovali do svojho počítača. Bez reklám Vám tiež pobeží YouTube Music. Ceny sú aktuálne 7,19 € (Individuálne), 10,99 € (Rodina) a 4,19 € (Študent). Záleží tak na vašej sociálnej situácii a na dobe, počas ktorej službu využívate.
Treťou cestou je blokácia reklám pomocou aplikácií tretích strán. Načo Google ohlásil, že proti týmto používateľom ešte intenzívnejšie zakročí. Ľudia sledujúci videá s týmito alternatívnymi klientmi sa vraj novo môžu stretávať napríklad s chybovou hláškou informujúcou o nedostupnosti obsahu v danej aplikácii alebo spomalením.
Reklám sa už nezbavíme
Rovnako ako u všetkých sociálnych sietí a väčšiny internetu všeobecne, sú práve reklamy to, čo ich prevádzkovateľov živia. Bez všadeprítomných reklám by sme si nemohli užívať výhody väčšiny internetu zadarmo a museli by sme tak za všetko platiť.
Na vine však nie sú ani tak používatelia, ktorí používajú blokátory reklám, ale snaha Európskej únie o lepšiu ochranu osobných údajov. Osobnými údajmi totiž doslova platí za používanie rôznych platforiem každý, kto nepoužíva platenú verziu.
Google urobil razantný krok
Z tohto dôvodu ponúka takmer každá stránka na internete nejakú platenú verziu, ktorá sľubuje lepšiu ochranu osobných údajov používateľa, a navyše Vás legálne zbaví otravnej reklamy. Poplatok navyše vynahradzuje ušlé zisky, ktoré by spoločnosť YouTube inak mala z personalizovanej reklamy. Používanie blokátora reklám Vás teda síce zbaví reklamy, ale nijako neprispeje k ochrane Vašich osobných dát. Preto prichádza YouTube s ďalším novým razantným riešením. Ak platforma blokátor reklám v zariadení používateľa detekuje, výrazne sa spomalí.
S Adblockem a uBlock Origin už najskôr nepochodíte
YouTube sa rozhodol pritvrdiť aj v boji s AdBlockom a ďalšími blokátormi reklám. Najprv používatelia hlásili, že aplikácia blokujúca reklamy zobrazuje vyskakovacie okno, ktoré ich vyzýva, aby vypli AdBlock. Ľudia, ktorí túto správu ignorovali, mohli sledovať maximálne tri videá, potom prehrávanie YouTube úplne zablokoval.
Neskôr spoločnosť rozšírila svoj zásah globálne a začala používateľom s AdBlockom úplne blokovať prístup na YouTube. Teraz sa na YouTube zobrazuje správa: „Prehrávanie videa je blokované, pokiaľ nie je YouTube na zozname povolených, alebo nie je zakázaný AdBlockom“.
Treba teda podotknúť, že v tejto veci je k dnešnému dňu vhodné urobiť si rešerš a dopudiť sa k tomu, čo funguje a čo nie.
Vyskúšajte NewPipe
Jednou z možností je aplikácia NewPipe vo Vašom smartfóne. Jedná sa o open-source klienta umožňujúceho prezerať YouTube, ktorý sa vyznačuje tým, že nevyužíva oficiálnu API Googlu, namiesto toho priamo dáta čerpá z webu. To jej umožňuje poskytovať rôzne funkcionality, ktoré sú v oficiálnom API blokované.
Prostredie aplikácie NewPipe sa do značnej miery podobá štandardnej klientskej aplikácii YouTube od Googlu. NewPipe je ale oveľa šikovnejší. Predovšetkým nezaznamenáva každé pozerané video, ako to robí Google u každého z užívateľov YouTube. Ďalej vie sťahovať videá z YouTube vo zvolenom rozlíšení a kvalite do pamäte mobilného zariadenia, aby ste si ich mohli kedykoľvek prehrávať aj bez pripojenia k internetu.
A ako bonus zvládne NewPipe aj prehrávanie videí na pozadí alebo v malom plávajúcom okne nad ostatnými spustenými aplikáciami.
Zrýchlite prehrávanie reklám
Používatelia prehliadača Chrome stále majú spôsob, ako reklamy aspoň výrazne skrátiť, a to nástroj Ad Speedup. Toto rozšírenie prehliadača, ktoré je kompatibilné aj s prehliadačom Edge, zaisťuje, aby sa reklamy prehrávali oveľa rýchlejšie.
Tento plug-in reklamy automaticky rozpozná a prehrá ich šestnásťnásobnou rýchlosťou. Reklama, ktorá pri normálnej rýchlosti prehrávania trvá 30 sekúnd, sa skráti na menej ako dve sekundy. Navyše automaticky stlmí zvuk reklám a taktiež okamžite klikne za Vás na tlačidlo "Preskočiť", akonáhle sa objaví.
Časom sa samozrejme môže stať, že Google zakročí aj proti tomuto rozšíreniu. V tržbách za reklamu bude hrať významnú úlohu aj doba jej sledovania, ktorá sa vďaka Ad Speedup výrazne skracuje.
YouTube vs. FreeTube
FreeTube je desktopový YouTube klient na prehrávanie video aj audio obsahu v súkromnom režime.
Rozvrhnutie FreeTube je veľmi podobné YouTube prostredie. Najdôležitejšie položky ponuky, ako sú odbery alebo najnovšie trendy videa, nájdete na ľavej strane. Zaujme Vás mnohými skvelými funkciami, ktoré uľahčujú jeho používanie. Program je navyše v slovenskom jazyku.
Na rozdiel od YouTube však na sledovanie jednotlivých kanálov nepotrebujete účet. Stále však máte možnosť svoje odbery importovať priamo do aplikácie. Video môžete tiež uložiť priamo v aplikácii alebo stiahnuť do počítača. Na stiahnutie je potom k dispozícii široká škála rozlíšenia. Program FreeTube je k dispozícii pre rad platforiem od Windows, cez MacOS, až po Linux.
Odporúčané články
Jednoduché tipy, ako stiahnuť video z YouTube
Ako na zrkadlenie obrazovky
Ako vybrať a pripojiť druhý monitor